Zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten

Wat zijn zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten?

Pijn in de omgeving van het bekken is een veel voorkomend verschijnsel in de zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn. Er zijn drie benamingen voor deze klachten in omloop, die nogal eens door elkaar gebruikt worden:

• Bekkenpijn
  • Bekkeninstabiliteit
  • Symfysiolyse

Wat zijn de symptomen van zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten?

U kunt pijn ervaren middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede. Ook kan de pijn zich links en/of rechts onder in de rug bevinden, ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen. Ook is het mogelijk dat u pijn heeft rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere schokkerige bewegingen.

Er kunnen diverse andere redenen zijn waarom u vergelijkbare klachten heeft. Daarom dient de diagnose altijd gesteld te worden door uw huisarts, gynaecoloog of verloskundige.

Welke behandeling is mogelijk bij zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten?

Over het algemeen zullen de klachten na een maand of twee over lijken. In de praktijk blijkt er echter vaak zes maanden tot een jaar nodig te zijn voordat iemand weer klachtenvrij is. Fysiotherapie of bekkenfysiotherapie kan uw herstel bespoedigen. De fysiotherapeut geeft u oefeningen mee waarmee u uw lichaamshouding kunt verbeteren en waardoor mogelijk de klachten verminderen. Zorg ervoor dat u voldoende rust neemt. Het is weliswaar belangrijk om voldoende te bewegen, maar u moet het ook niet overdrijven. Een zekere mate van rust is van belang om de banden en kapsels van de gewrichten in een goede conditie te houden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jantien Wagenaar, fysiotherapeut bij Fysiotherapie Zuidwijk, tel. 0575-52 28 55.