Triggerpoints en dry Needling

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier. Het triggerpoint kan naast de lokale drukpijn ook pijn op afstand veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt naar deze ‘knopen’, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Wat zijn de symptomen van triggerpoints?

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid (afhankelijk van de locatie van de triggerpoints)

Wat zijn de oorzaken van triggerpoints?

• Een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel (acuut moment)
  • Een langdurig verkeerde houding en/of RSI/KANS (chronisch)
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, een brace of een sling
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld de enkels of de knieën
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie

Welke behandeling is mogelijk bij triggerpoints?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden de triggerpoints in spieren gericht aangeprikt. De spier raakt op die manier snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt gebruikgemaakt van een ‘droge’ acupunctuurnaald; er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Bij langdurige klachten zal de fysiotherapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’-gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en beurs aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat is het verschil tussen dry needling en acupunctuur?

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal gebruikgemaakt van één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren (triggerpoints) en is dus geen ‘energie’-behandeling.

Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frija Rook, fysiotherapeut bij Fysiotherapie Zuidwijk, tel. 0575-522 855. Ook kunt u kijken op www.myofascialepijn.nl