Rugklachten

De Rug

Rugklachten

Wat zijn rugklachten?

Bijna iedereen krijgt er wel een keer mee te maken.

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Maar ook de nek en de borstwervelkolom zijn belangrijke onderdelen van de rug die vaak minder aandacht krijgen maar net zo belangrijk zijn bij het dagelijkse functioneren.

Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Je kunt dit zien als het tijdelijk ‘uit vorm’ zijn van je rug. Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

Vaak voorkomende rugklachten

• pijnklachten aan de nek/schouders voortkomend uit spanning of houdingsproblematiek
  • pijnklachten aan de borstwervelkolom, vaak een brandend of stijf gevoel tussen de schouderbladen
  • acute lage rugklachten (zie lage rugklachten)
  • hernia (HNP)
  • bewegingsbeperking lage rug (a specifieke lage rugklachten)

Behandeling

Als je rugpijn hebt, kun je bij ons terecht voor informatie, advies en oefeningen gericht op je houding en (de opbouw van) je dagelijkse activiteiten. Je krijgt informatie en oefeningen die helpen bij het normaliseren van je bewegingen. Bij acute klachten gaat de pijn door de specifieke rugoefeningen niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat je je beter voelt. Ook kunnen indien nodig eventuele blokkades en Triggerpoints verholpen worden.

Triggerpoints worden in de volksmond ook wel spierknopen genoemd. Dit zijn lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat.

Bij chronische en langdurige rugklachten leveren specifieke oefeningen vaak aantoonbaar positieve resultaten op.

Fysiotherapeutische begeleiding is erop gericht dat je in toekomst zelf weet wat je moet doen als je weer rugklachten krijgt. Welke bewegingen zijn dan goed, wat kun je beter (tijdelijk) vermijden?

Wil je meer informatie over fysiotherapie bij rugklachten of wil je een afspraak maken met onze fysiotherapeuten, dan kun je contact opnemen met Fysiotherapie Zuidwijk via telefoonnummer 0575-522855 of e-mail info@fysiotherapiezuidwijk.nl